Archives

Digitale geletterdheid inbedden in de onderwijspraktijk van het PO

Digitale geletterdheid (DG) is tegenwoordig net zo belangrijk als geletterdheid (taal). Een kind dat digitaal geletterd is, kan wijs omgaan met (sociale) media, apparatuur/apps, informatie op digitale bronnen en heeft kennis en vaardigheid in computational thinking (decompositie, patroonherkenning, abstraheren en algoritmes). SLO helpt om op school de volgende stap te nemen die aansluit bij het […]

Innovatievragen in het PO: aanpak en eerste inzichten

De komst van nieuwe kerndoelen, moderne technologieën zoals robotica en AI, en de veranderende arbeidsmarkt beïnvloeden de inhoud van het onderwijs en wat dit vraagt van de digitale geletterdheid van leerlingen en schoolteams. Hoe kom je te midden van al deze ontwikkelingen tot vernieuwing en goed gebruik van ICT in de school? Het project ‘Innovatievragen […]

Digitale Vaardigheden ontwikkelen met E-learning

In de digitale wereld van vandaag zijn alle onderwijsinstellingen bezig om de burgers van morgen op te leiden met de juiste (digitale) vaardigheden. De initiatieven vanuit de regering zijn duidelijk aanwezig en het curriculum is in ontwikkeling, maar wie helpt de leraar om zijn digitale vaardigheden te ontwikkelen en te verbeteren ? Hoe kunnen onderwijsinstellingen […]

Hoe digitaal vaardig moet een docent zijn?

Wat moeten docenten op digitaal vlak kunnen? Wat mag je verwachten van jezelf, je collega’s en wat is jouw rol als schoolleider hierbij? Laat je docenten vrij? Zet je een stip op de horizon en verbind je consequenties aan het wel of niet meegaan in deze veranderingen die daaruit voortkomen? Als schoolleider is het belangrijk […]

Hoe creëer je als school een veilig leerklimaat voor leerlingen?

Kim heeft in samenwerking met het d’Ampte (Tabor College) het sociale vaardigheidsprogramma KIC ontwikkeld. KIC is een in de praktijk ontwikkeld klassikaal lesprogramma dat de sociale zekerheid binnen een school vergroot. Het lesprogramma wordt ondersteund door een web-app die de docent inzicht geeft in de ontwikkeling en de verhoudingen tussen de leerlingen. Lang hebben we […]