Archives

Gepersonaliseerd leren met gamification: een praktijkvoorbeeld

De module Quest is samen met docenten ontwikkeld en is een vorm van gepersonaliseerd leren door middel van een game die met opdrachten van de docent wordt samengesteld. Leerlingen werken via verschillende routes, bestaande uit diverse opdrachten, toe naar hetzelfde doel. Aan de hand van metadatering krijgen leerlingen vervolgopdrachten aangeboden. Tijdens deze sessie leggen wij […]

CSG Calvijn Juliana: Hoe wij Diataal-testresultaten koppelen aan gepersonaliseerd Numo-oefenmateriaal

Ken je dat? Alle leerlingen hebben de screeningstesten van Diataal, Cito of JIJ!-toetsen doorlopen en vervolgens gaat er veel te veel tijd overheen voordat iedere leerling de hulp en het oefenmateriaal krijgt dat hij nodig heeft. Diataal en Numo komen met een oplossing en bieden gepersonaliseerd oefenmateriaal aan op basis van individuele testresultaten. Geheel geautomatiseerd […]

Robots in het onderwijs: een goed idee?

Dit onderzoek presenteert de kansen en beperkingen van de inzet van robots in het onderwijs, zoals gezien door de ogen van  de toekomstige generatie.  Hun visies zijn verzameld en hun uitspraken zijn geclassificeerd op basis van het functieboek Ons-Middelbaar-Onderwijs. Zo kan de mogelijke inzet van robots in het onderwijs direct worden gerelateerd aan de verschillende […]

Werken met arrangementen in de praktijk

Steeds meer docenten kiezen voor het arrangeren van leermateriaal in plaats van het gebruik van methodes. Op basis van open content en zelfgemaakt lesmateriaal arrangeren zij eigen leerlijnen. Enkele voordelen: je hebt de regie over je leermateriaal en kunt dit op maat maken voor jouw leerlingen. In deze presentatie nemen we je mee in een […]

De wereld is buiten; verken en verwonder met Spacetime Layers

Met Spacetime Layers (gratis app) gebruik je de lokale omgeving als schatkist voor wereldoriëntatie. Leerlingen gaan op zoek naar (verhalen achter) lokaal cultureel erfgoed en dragen de gevonden kennis vervolgens weer uit, door de informatie te presenteren op een interactieve kaart. Door vanuit verwondering op zoek te gaan naar antwoorden komen, digitale geletterdheid, cultuur-onderwijs en […]

Arrangeren van digitaal leermateriaal

Steeds vaker kiezen docenten ervoor geen methode te gebruiken. Zij zoeken naar manieren om meer maatwerk te bieden aan hun leerlingen. En dus arrangeren ze leermateriaal, vaak digitaal. Maar waarom zou je het doen? Wat levert het op, voor jou als docent en voor je leerlingen? En hoe pak je het aan? Deze vragen staan […]

CSG Calvijn Juliana: Hoe wij Diataal-testresultaten koppelen aan gepersonaliseerd Numo-oefenmateriaal

Ken je dat? Alle leerlingen hebben de screeningstesten van Diataal, Cito of JIJ!-toetsen doorlopen en vervolgens gaat er veel te veel tijd overheen voordat iedere leerling de hulp en het oefenmateriaal krijgt dat hij nodig heeft. Diataal en Numo komen met een oplossing en bieden gepersonaliseerd oefenmateriaal aan op basis van individuele testresultaten. Geheel geautomatiseerd […]

Devices in de klas, en nu?

In een tijd waar technologie niet meer uit ons dagelijks bestaan weg te denken is, kiezen steeds meer scholen voor het ‘Device-per-leerling’ concept. Dit betekent dat docenten niet alleen 30 leerlingen, maar ook 30 devices voor hun neus krijgen. Wat voor impact heeft dit op een docent? Welke vaardigheden zijn nodig en hoe kun je […]