Archives

Digitale portfolio’s en leeromgeving

Als docent E&O op een VMBO liep ik vaak tegen problemen aan: Leerlingen motiveren om zelfstandig aan het werk te gaan, differentiatie, snel feedback kunnen geven (ook peer to peer), overzicht houden en verslaglegging van het gehele leerproces. En dat allemaal in een eigentijdse leeromgeving met interactieve werkvormen, waarin alle soorten media gebruikt kunnen worden, […]

I/O Hackers vs Defenders

Real life, inspirerend, confronterend, met interactie met het publiek en een vleugje cabaret zijn terug te vinden in de verschillende verhalen. Gelinkt aan de game wordt het een actieve workshop. Wat ik doe? Door verschillende verhalen maak ik de complexe wereld van hackers en cybersecurity, op een ludieke manier begrijpbaar voor iedereen. Verhalen geput uit […]

Nooit meer vergaderen, de leerling aan zet: Leerlingbespreking.nl

Leerlingbespreking.nl is een initiatief van docenten om de rapportvergaderingen en leerlingbesprekingen binnen scholen sneller en efficiënter te laten verlopen. Met behulp van een slimme tool ontvangen mentor en leerling periodiek feedback van alle vakdocenten. Vervolgens maakt de leerling op basis van de feedback zelf een plan van aanpak om te presenteren aan ouders en mentor. […]

BlockChange – Uitwisseling van onderwijsdata

Van onze leerlingen zit er heel veel data opgesloten in verschillende apps. Portfolio’s, ondersteunende applicaties, leerlingvolgsystemen. Allemaal waardevol, maar hoe geven we de data daarin aan leerlingen mee? Hoe ontsluiten we die? Hoe geven we een leven lang leren vorm? OMO Scholengroep Helmond heeft samen met Sphereon, Volution, Senzer en MatchCare een innovatieve oplossing ontwikkeld […]

Adoptie: Zorg dat Office 365 wordt omarmd en daarmee ingezet

Fans en tegenstanders, bij elke introductie van nieuwe software krijg je ermee te maken. Zie die maar eens op één lijn te krijgen, zodat de school Office 365 met MS Teams optimaal gaat inzetten. Mensen zijn van nature nu eenmaal wars van verandering. Best logisch ook: veranderen haalt je uit je comfortzone en kost energie. […]

Samen op weg naar een formatieve cultuur

Werken vanuit de wens om bij te dragen aan het leren van de ander In een school met een formatieve cultuur wordt formatief geleerd en gewerkt. Door de leerlingen, door docenten, door team- en schoolleiders en ouders. Samen is er een duidelijk plan voor onderwijsontwikkeling gemaakt aan de hand van de kernvraag: ‘wat kun jij bijdragen aan […]

Interactieve lessen, eenvoudig en snel!

Een betrokken leerling haalt betere leerresultaten. Maar die betrokkenheid verhogen blijkt niet zo eenvoudig. Joris Jeurlink, educatie specialist en oud leerkracht met ruim 20 jaar ervaring, neemt je in deze sessie op een interactieve wijze mee op een reis waarna je zelf in staat bent om lessen eenvoudig interactief te maken.

Met één betaalplatform succesvol al uw zelfservice apparaten beheren

Gebruikt uw school nog cash voor de drankautomaat? Pinnen uw leerlingen in de kantine? Wordt de schoolpas gebruikt voor printen en kopiëren? Indien dit het geval is, heeft u vaak diverse betaaloplossingen en een veelvoud aan leverancierscontracten. Stichting ZAAM, bestaande uit 23 scholen, besloot om het anders te gaan doen en deed een uitvraag voor […]

Lerarentekort is een keuze

Schoolleiders zijn een ontzettend belangrijke factor in het verlagen van de werkdruk, behouden van personeel en het aantrekken van kwalitatief goede leraren. Om dit te realiseren, maken scholen steeds meer gebruik van digitale leeroplossingen. In deze sessie geven we 5 tips om het personeelstekort terug te dringen én de kwaliteit van leraren hoog te houden. […]

Nooit meer vergaderen, de leerling aan zet: Leerlingbespreking.nl

Leerlingbespreking.nl is een initiatief van docenten om de rapportvergaderingen en leerlingbesprekingen binnen scholen sneller en efficiënter te laten verlopen. Met behulp van een slimme tool ontvangen mentor en leerling periodiek feedback van alle vakdocenten. Vervolgens maakt de leerling op basis van de feedback zelf een plan van aanpak om te presenteren aan ouders en mentor. […]