CodeSkillz merkte dat kinderen op de middelbare school de logica achter programmeren niet kenden en dat dit lastig is om op te pakken als je bijvoorbeeld een technische studie wilt gaan doen. Ze hebben daarom een lesprogramma ontwikkeld voor middelbare scholieren in het eerste en tweede leerjaar om spelenderwijs kennis te maken met de logica achter programmeren. In dit lesprogramma wordt er niet zomaar gefocust op één programmeertaal, omdat de digitale wereld zo snel veranderd. CodeSkillz vindt de achterliggende gedachte van programmeren veel belangrijker. Zij zagen dat je in de huidige maatschappij niet meer zonder de basiskennis van het programmeren kan, omdat bijna alle zaken in onze leven geprogrammeerd zijn en omdat mensen ook vaker in hun carrière te maken krijgen met technische zaken. Na het opdoen van kennis hierover merkte CodeSkillz dat leerlingen problemen hebben met 21st century skills in het algemeen en daarom zijn er naast het stukje ‘leren programmeren’, oftewel computational thinking, ook twee andere leerlijnen aan de lesmethode toegevoegd.
De drie leerlijnen binnen het programma zijn:
CodeSkillz, gevestigd in Eindhoven, is een klein bedrijf dat is opgericht in 2018. Zij merkten op dat de digitale geletterdheid beter kan worden ontwikkeld bij jongeren. Vandaar dat zij een lesprogramma hebben ontwikkeld om leerlingen van de onderbouw op de middelbare school zich meer bewust te maken van de technologieën van de eenentwintigste eeuw, de ontwikkeling en de gevolgen hiervan.